woensdag 18 september 2013

Een goeie daad met mooi gewaad !



Zie zo! We zijn weer een stapje dichter in totale zelfcontrole. In self-efficiency, in zoveel mogelijk, zo gezond mogelijk en zo weinig mogelijk pesticiden of rondzwervende goederen van China naar Amerika terug naar China, naar Frankrijk en uiteindelijk België.

Nee, een beste beentje voor zetten doe je niet alleen door wat vaker de fiets buiten te halen. Pas op ! Ook al een mooie daad uiteraard!
Maar de bacterie heeft zich in zovele lagen van de maatschappij verspreid dat ook voedsel een belangrijk materie geworden is waarmee voorzichtig omgesprongen moet worden.
Jammer maar helaas zijn we op dat punt gekomen: lucht, voedsel, water, het is allemaal onder voorbehoud te gebruiken
Maar goed, alvorens ik de propagerende toer opga, leg ik even uit waarover het gaat.

Ongeveer een jaar geleden heb ik 6 maanden in Zweden gewoond. Een land met een voorbeeldfunctie wat betreft duurzaam en ecologisch leven. Op excursie daar zijn we bij een organisch en biologisch boerderij beland die een gat in de markt vond door verse seizoensgebonden groenten en fruit aan huis te brengen. Want nee, lieverds, kersen hoor je nu niet te eten, dat is weer even wachten... Iets waar komende generaties het steeds moeilijker mee hebben. Uitstelling van gratificatie. Iets waar de oorlogsgeneratie mee is opgegroeid, en de babyboomgeneratie nog notie van had.

En zo dus ben ik zeer blij dit heugelijk nieuws te melden, dat ik vanaf nu, ondanks het feit dat ik in een stad woon, mijn seizoensgebonden groenten en fruit bakje aan huis (met de fiets) kan laten brengen, met de zekerheid dat de akkers, zo'n 5-10km buiten de stad, niet met giftige sproeiers overgoten zijn. 
Leuk hé ! Ik kijk er alvast naar uit wat volgende week brengt... En mocht de oogst al eens wat minder doen, dan snij ik gewoon een aardappeltje minder toch?

3 opmerkingen:

  1. Goed zo! Ik wilde dat iedereen dat zou doen!
    Groet van De Juffrouw

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als we allemaal jouw voorbeeld zouden volgen...dan zou het goed komen!!!
    Hier ook zoveel als kan seizoensgebonden groenten en fruit, maar ja wij boffen wij wonen tussen de fruitbomen en akkers vol met groenten die in de supermarkt of in een kraampje langs de weg verkocht worden.

    xx Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik sta volledig achter jouw idee!! Hier thuis ook probeer ik zoveel mogelijk seizoensgebonden groenten en fruit te eten. Ook bij het inkopen van groenten wordt erop gelet, dat deze uit ons land afkomstig zijn, zodanig onze eigen economie te steunen.
    En fruit ...uit eigen tuin smaakt nog zoveel beter!!
    Jij bent de dochter van je moeder :-)


    marieke

    BeantwoordenVerwijderen